» » » Jak połączyć stymulację sensoryczną z terapią komunikacji alternatywnej i wspomagającej?

Jak połączyć stymulację sensoryczną z terapią komunikacji alternatywnej i wspomagającej?

w kategorii: Baza wiedzy | 0

Jako profesjonaliści pracujący z osobami z niepełnosprawnością rozumiemy, że Sale Doświadczania Świata mogą odgrywać istotną rolę w interwencji terapeutycznej, a także być doskonałym narzędziem pozwalającym na osiąganie celów w różnych obszarach rozwoju. Niewątpliwie im bardziej interaktywne są te pomieszczenia, tym większy zakres możliwości oferują użytkownikom w zakresie uczestnictwa, rozwoju, nauki i zabawy.
Mimo, że Sale Doświadczania Świata są zazwyczaj dostępne dla wielu użytkowników nadal występują pewne bariery ograniczające możliwości pełnego korzystania z nich. Jedno z tych istotnych wyzwań dotyczy osób korzystających ze sterowania wzorkiem do obsługi systemów wspomagających komunikację. Osoby te mogą napotykać trudności podczas prób interakcji w Sali Doświadczania Świata. Ograniczenia te można jednak przezwyciężyć dzięki najnowszej technologii.

Warto poznać Luminea Remote

Luminea Remote to narzędzie opracowane przez specjalistów w zakresie innowacji i rozwoju, w celu integracji urządzeń obsługiwanych poprzez alternatywne metody dostępu z urządzeniami oświetlenia dostępnymi w Sali Doświadczania Świata. Dzięki temu pomieszczenie takie staje się jeszcze bardziej dostępne dla użytkowników z różnymi potrzebami.

Luminea Remote to oprogramowanie, które pozwala sterować elementami oświetlenia systemu Luminea z poziomu programów wspomagających komunikację alternatywną (AAC) takich jak Grid 3 i Communicator 5. Dzięki temu, użytkownicy AAC mogą wchodzić w interakcje w Sali Doświadczania Świata korzystając jednocześnie z indywidualnie dobranych metod dostępu i własnych narzędzi wspomagających komunikację.
Grid 3 jest jednym z najbardziej wszechstronnych programów AAC, a także jednym z najlepszych pod względem dostępu poprzez sterowanie wzrokiem, ponieważ działa z aktywnymi komórkami. Oznacza to, że dostęp wzrokowy do komórek na planszy jest wysoce zoptymalizowany i zaprojektowany z myślą o korzyściach dla każdego użytkownika.
Często osoby korzystające ze sterowania wzrokiem mierzą się z podwójnymi wyzwaniami: z jednej strony muszą pracować nad metodami dostępu, a z drugiej strony również rozwijać język za pomocą symboli. Co by się stało, gdybyśmy mogli to zrobić w bardziej dostępnym, znaczącym i motywującym dla użytkownika środowisku, które zapewniałoby bardziej spójne bodźce? Byłoby to potężne, skuteczne i przede wszystkim motywujące narzędzie.
Luminea Remote pozwala na współpracę z pakietami plansz bezpośrednio w oprogramowaniu Grid 3 czy Communicator 5. Dostępne do pracy z Luminea Remote pakiety plansz oferują szereg działań, które zachęcają do interakcji i komunikacji, a jednocześnie pozwalają pracować nad różnymi metodami dostępu. Przekształca to sesję terapeutyczną w zabawną, interesującą grę.

Przykładowe aktywności Luminea Remote dostępne z programu Grid 3

Grid 3 pozwala na pobieranie pakietów plansz zawierających różnego rodzaju aktywności. Dla sterowania oświetleniem w Sali Doświadczania Świata opracowaliśmy pakiet plansz, który jest dostępny bezpłatnie do pobrania tutaj. Pakiet ten zawiera szereg ciekawych aktywności, wśród nich między innymi:

  • Zabawa kolorami: możemy bawić się kolorem oświetlenia, kolorami kolumny świetlnej, światłowodów, lampy, itp. Dzięki aktywnością zawierającym kolorowe sceny, krajobrazy, które jak wiemy są istotnym zasobem dla osób uczących się różnych form komunikacji.
  • Ćwiczenie ruchów celowych: w przypadku sterowania komputerem za pomocą wzroku konieczne mogą okazać się ćwiczenia poprawiające precyzję ruchów. Możemy rozpocząć od aktywności z jednym, dużym celem, stopniowo zwiększając ilość celów. Poprzez to plansze stają się bardziej dynamiczne, wymagające większej precyzji do wyboru poszczególnych komórek.
    W przypadku tego typu aktywności, gdy użytkownik prawidłowo wybierze cel, uruchomi się urządzenie świetlne. Dzięki temu ćwiczenia staną się bardziej motywujące i angażujące. Na przykład po wybraniu danego celu, określonej komórki zaświeci się kolumna z bąbelkami lub lampa Luminea. W tym ćwiczeniu możemy również edytować plansze, zmieniając wielkość celów, ich ułożenie na ekranie, a także dodawać elementy rozpraszające, jeśli pracujemy z bardziej zaawansowanymi użytkownikami.
  • Ćwiczenia dokonywania wyboru i sterowania otoczeniem: możemy zasugerować działania związane z wyborem, w których konsekwencja jest bezpośrednio związana z tym, co wybraliśmy na ekranie. W tym przypadku użytkownik bawi się i uruchamia urządzenia oświetlenia w pomieszczeniu w różnych kolorach, co wpływa również na umiejętność sterowania otoczeniem i rozumienia zależności pomiędzy dokonanym wyborem, a efektem tego wyboru.

Szczególne miejsce dla sterowania otoczeniem i komunikacji

Luminea Remote to idealne narzędzie wspierające działania, w których użytkownik dokonuje wyboru, a wybór ten jest widoczny dla wszystkich osób obecnych w pomieszczeniu. Z jednej strony użytkownik może się komunikować za pomocą swojego urządzenia AAC, a z drugiej strony może oddziaływać na otoczenie poprzez zmianę oświetlenia.

Innym możliwym wyborem jest kojarzenie kolorów z określonymi treściami, wyświetlanie obiektów lub wyobrażanie ich sobie: „Jakiego koloru jest truskawka, trawa, niebo?”. Tego typu aktywność jest idealna do pracy nad rozumieniem pojęć, nad słownictwem rdzeniowym.

Aby rozwijać umiejętności komunikacyjne, użytkownik może również włączać i wyłączać kolumnę świetlną lub inne urządzenie świetlne systemu Luminea poprzez oprogramowanie wspomagające komunikację aktywując komórkę na planszy spojrzeniem lub inną wybraną, metodą dostępu. Warto przypomnieć, że tego rodzaju słownictwo o dużej częstotliwości używania (np. włącz/wyłącz) oraz o dużej funkcjonalności jest najlepiej przyswajanie gdy jest powiązane ze spójnymi konsekwencjami i oferowane w możliwie najszerszym kontekście. Dlatego wszelkie aktywności lub sytuacje, które są szczególnie atrakcyjne lub znaczące dla użytkownika będą sprzyjały rozwijaniu umiejętności komunikacji oraz nauce nowych pojęć.

Powyższe przykłady to tylko niewielki wycinek możliwości, jakie oferuje Luminea Remote. W pakietach plansz możemy znaleźć szereg aktywności związanych ze sterowaniem oświetleniem w pomieszczeniu wyposażonym w system LuminW związku z tym, że jest to wszechstronne narzędzie, dające szereg możliwości możemy wykorzystać je do przygotowania własnych pakietów plansz. Dzięki temu terapia oraz edukacja może bazować na zainteresowaniach, hobby użytkownika, atrakcyjnych dla niego obrazach, znanych postaciach np. członkach rodziny czy najbliższego otoczenia.

Luminea Remote zapewnia szereg możliwości pracy nad różnorodnymi celami terapeutycznymi oraz edukacyjnymi z wykorzystaniem stymulacji sensorycznej oraz narzędzi wspomagających komunikację alternatywną.

 

 

Artykuł opracowany przez

Bibiana Escribano

Terapeuta zajęciowy. specjalista w zakresie psychoterapii skoncentrowanej na mediacji z ciałem, muzykoterapii oraz integracji sensorycznej.