» » » Sala Doświadczania Świata a oddziaływanie na zmysły u dzieci z Zespołem Downa

Sala Doświadczania Świata a oddziaływanie na zmysły u dzieci z Zespołem Downa

w kategorii: Baza wiedzy | 0

 

W Fundacji Cromo Suma (Hiszpania) podchodzimy do terapii oraz stymulacji wielozmysłowej w sposób kompleksowy. Pracujemy ze zmysłami zewnętrznymi, takimi jak smak, słuch, dotyk, zapach i wzrok, a także ze zmysłami proprioceptywnymi, takimi jak zmysł przedsionkowy, dotyk i czucie głębokie. Interwencja terapeutyczna polega na stymulowaniu zmysłów poprzez motywujące i znaczące działania, kierowane przez terapeutę oraz zapewnianie dziecku możliwości aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

W pracy terapeutycznej zawsze mamy na uwadze określony cel!

Przede wszystkim należy pamiętać, że każde dziecko, zarówno z Zespołem Downa, jak i z jakimikolwiek trudnościami w nauce i/lub rozwoju, ma swoje specyficzne wyzwania ale również preferencje. Dzięki narzędziom dostępnym w naszej Sali Doświadczania Świata możemy realizować różne procesy terapeutyczne w oparciu o zdolność odczuwania, właściwą człowiekowi, niezależnie od jego możliwości czy trudności. W ten sposób, podczas każdej sesji terapeutycznej, realizujemy cele zawsze spersonalizowane i dostosowane indywidualnie do dziecka.

Należy zauważyć, że wszystkie prowadzone interwencje, zarówno w Sali Doświadczania Świata, jak i poza nią powinny obejmować:

  • Cel: brak celu, brak interwencji;
  • Użytkownika;
  • Działanie: jedno lub więcej.

Dzięki tym trzem warunkom możemy na przykład prowadzić jednocześnie terapię logopedyczną oraz sesje edukacyjne podczas, których dziecko angażuje się w proponowaną przez nas aktywność sensoryczną, skupiając przez cały czas swoją uwagę, co z kolei pozwala nam wyraźnie obserwować jego intencje komunikacyjne. Sala Doświadczania Świata pozwala również na powtarzalną pracę nad tą samą koncepcją, co wpływa na utrzymanie uwagi dziecka, przy jednoczesnym zaangażowaniu w atrakcyjne dla niego aktywności.

Wykorzystujemy również narzędzia oferowane przez Sale Doświadczania Świata i jej nieskończone możliwości interwencji do zajęć fizjoterapii oraz psychologicznych. W tym czasie możemy dodać trzecią osobę do sesji (na przykład matkę lub ojca) i pracować nad więzią między rodzicami i dzieckiem, a także nad separacją między obiema osobami. Wspieramy w ten sposób autonomię oraz regulację emocjonalną.

Wzbogacone otoczenie

Wszystkie nasze sesje obejmują aktywności związane z rozpoczęciem i zakończeniem, aby pomóc dziecku przygotować się do nadchodzących zajęć i odpowiednio je zakończyć. Pomaga to poprawić komunikację oraz pozytywnie wpływa na kształtowanie tożsamości. Wykorzystujemy różne bodźce sensoryczne, wizualne, węchowe, dotykowe, słuchowe, smakowe, proprioceptywne i przedsionkowe, aby stworzyć jak najbardziej korzystne środowisko pracy dla dziecka, w którym to ono ma bezpośredni wpływ na otoczenie i może kierować eksploracją środowiska. Kreując takie, wzbogacone o konkretne (i strategicznie zaplanowane) bodźce, otoczenie usprawniamy proces uczenia się. To z kolei wspomaga plastyczność mózgu, rozwijając jednocześnie tzw. „przebudzenie sensoryczne”.

Stymulacja wielozmysłowa

Oddziaływanie różnymi bodźcami na zmysły ma zarówno charakter terapeutyczny, jak i edukacyjny. Czasami prowadzimy sesje w Sali Doświadczania Świata łącząc różne cele.

  • Pracujemy nad regulacją emocji oraz umiejętnością śledzenia wzrokiem, ucząc się jednocześnie kolorów przy użyciu kolumny świetlnej.
  • Uczymy czytać oraz rozpoznawać sylaby z wykorzystaniem ciemności i podświetlania określonych obszarów. Szczególnie pomocne w tym może być światło ultrafioletowe. Świecące w ciemności elementy przyciągają uwagę i pozwalają na skupienie się na konkretnym, podświetlonym obszarze.
  • Wykorzystujemy światłowody do stworzenia scenariusza zajęć, w którym zwierzęta morskie są uwięzione w sieci. Tworzymy ze światłowodów sieć i umieszczany w niej zwierzęta morskie. Zadanie dziecka polega na „uratowaniu” zwierząt i wrzuceniu ich do morza, jedno po drugim, za pomocą wędki z magnesem. W ten sposób pracujemy nad zręcznością, koordynacją wzrokowo-ruchową i manipulacyjnymi umiejętnościami motorycznymi.
  • Panel interaktywny wykorzystujemy do opowiadania historii i wyjaśniania pojęć, które wyróżniają się, podczas gdy reszta otoczenia jest pozbawiona bodźców. Pomaga nam to pracować nad rozwojem języka i komunikacją.
  • Bawimy się stojąc na łóżku wodnym imitującym ruchy fal morskich. W ten sposób pracujemy nad wzmacnianiem mięśni nóg, wprowadzając jednocześnie zabawę symboliczną dla wspomagania rozwoju poznawczego.

 

W Sali Doświadczania Świata, szczególnie wyposażonej w system interaktywny mamy do dyspozycji nieskończoną ilość narzędzi, które pomagają w realizacji założonych celów. Sesje są bardzo znaczące dla użytkownika i przynoszą nam oczekiwane efekty dzięki stymulacji wielozmysłowej.

Przestrzeń Sali Doświadczania Świata pozwala nam również pracować nad konkretnymi celami na różne sposoby, a także ułatwia interakcję i uczestnictwo wśród osób zaangażowanych. Dzięki naszej przestrzeni tworzymy magiczne i wyjątkowe środowisko, które sprawia, że nasze dzieci w trakcie swojego rozwoju przeżywają aktywnie oraz uczestniczą w bogatych, oddziałujących na emocje doświadczeniach.

 

 

 

 

 

 

Artykuł został opracowany przez Maríę Roa, logopedę i Laię Macías, socjologa, specjalistki pracujące w fundacji Cromo Suma. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zespole Cromo Suma i ich pracy, zapraszamy na oficjalną stronę internetową fundacji.